Tuesday, September 10, 2013

Sabar Dalam Setiap Detik Kehidupan


Assalamualaikum buat semua pengunjung yang sudi menjenguk blog yang tidak seberapa ini..

Coretan kali ini mungkin kerana agak terkesan dengan peristiwa yang melanda sebentar tadi.. Allah datangkan pelbagai bentuk dugaan buat kita.. Samaada nak redha atau marah-marah dengan takdir yang mendepan itu.. Itu pilihan kita.. Terpulang..




Mungkin kita terkesan dengan ayat yang berada dalam gambar itu kan.. Seronok dengar kalam Allah yang membahagiakan.. Mendengar itu mudah mungkin payah untuk diamalkan.. Itulah manusia.. Fitrah Allah menciptakan kita dalam keadaan lemah.. Supaya kita sudi untuk merintih dan mengadu pada-Nya.. Sukar dijangka dek akal yang terbatas.. Hikmah Allah kadang-kadang tak dijangka.. Boleh jadi dinampakkannya di dunia lagi.. Sejam, Sebulan, Setahun, 2, 3 tahun, 10 tahun lagi, mungkin juga di akhirat sana.. Kita tak tahu.. Maka, positiflah dengan takdir yang mendepan.. Disamping usaha dan doamu..

Sebenarnya coretan ini tercetus apabila aku tertinggal bas untuk trip ke Bangi bagi subjek Operation Management (OM) semester akhir sebentar tadi. Baru je aku nak gerak pergi ke kampus, bas sudah bertolak meninggalkan aku. Dalam jam 7.30 pagi bas bergerak.Jujur aku rasa sakit sedikit kecewa dan sedih, rasa menyesal pun ada sebab salah aku tersedar lambat tadi.

Cuma aku positifkan diri. Memang salah aku sebab bangun lambat. Tapi apabila sesuatu perkara itu dah jadi, itulah takdir Allah buat aku. Aku kena positif. Aku terkesan sangat mungkin sebab markahnya dalam 10 markah. Dan ni first time aku ke Bangi. Sebelum ni tak pernah aku menjejakkan kaki ke sana. Aku yakin, aturan Allah sangat cantik. Mungkin Dia akan gantikan dergan tempat yang lebih baik lagi buat aku.Wallahu'alam. Aku positif dengan takdir mendepan. Cuma saat ni Allah nak tengok macam mana cara aku menghadapinya. Itu saja.





Aku terfikir lagi. Ada sesuatu yang tengah bermain di benak fikiranku. Terfikir dan terus terfikir. Kenapa ye, aku 'sanggup' rasa menyesal dan frust apabila tertinggal trip ke Bangi untuk satu hari ni? Tapi adakah aku ada rasa 'sanggup' menyesal dan frust apabila tertinggal Subuh, lalu Subuh iaitu menjadi Subuh Gajah? Hati aku cepat tersentuh apabila tertinggal berkaitan hal-hal keduniaan, tapi tak tersentuh dengan hal-hal ukhrawi?

Haihh... aku pelik disitu. Adaklah di saat ini, tika ini, hati ini jauh dari Allah? Aduhai hati, kenapa hilangnya 'rasa' dengan Allah? Mana nikmatnya cintamu dengan Allah? Mana hilangnya nikmat zikirmu apabila berzikir kepada Allah?

Aku kaget sebentar. Menggeleng-geleng kepala. Muhasabah sebenarnya. Pelik. Pelik dengan diri. Mana 'feel' nya? Kenapa hilang? Ada sesuatu ke yang masih kau tidak buat untuk Allah ? Ada sesuatu yang hilang? Di mana? Apa dia? So, kene la cari. Allah tidak menyorok benda itu, jalannya dah ada. Cuma aku yang memalaskan diri untuk meraihnya. Aduhai hati, kenapa lemau sekali ? Tak takut ke nanti mati hati tu?

Cumanya, selepas peristiwa tadi, aku rasa tenang sedikit walaupun tadi rasa sangat sedih dan frust.. Macam ni dah tadi.. T___T.. tapi tak ada lah sampai menangis.. Cuma terkedu sedikit.. Hayyai..




Coretan ini sebenarnya buat diri. Rasa terinspirasi dengan peristiwa tadi. Nampak kecil tapi sepertinya ada sesuatu yang aku nampak. Membuat kan jari ni ingin menari-nari di atas blog ini. Apapun, alhamdulilah! Nikmat paling besar aku dapat hari ini, dapat lagi solat Subuh walaupun terlewat sedikit. Dapat lagi hidup dan merasai nikmat iman dan islam. Allahu. Bersyukurlah wahai diri. Kau masih punya Allah yang sudi mendengar rintihan hati. Di saat manusia lain leka dengan hal-hal duniawi. Moga Allah redhai usaha yang kecil dan tidak seberapa ini. Allah Allah Allah.

Moga Allah permudahkan perjalanan sahabat-sahabatku ke Bangi. Ameen. Special for you, Banking Student Class E (BM1124E).

No comments:

Post a Comment