Thursday, February 23, 2012

Imaginasi dan matlamat yang jelas

Aku punya impian dan cita-cita untuk menjadi pendakwah yang berjaya, berkaliber serta profesional. Namun, kita seringkali takut mencuba sesuatu di luar fikiran kita.Berfikir di luar kotak adalah perlu agar kita dapat menjadi manusia yang kreatif dan berjaya.

Minatku adalah pada program2 Islam yang dianjurkan oleh mana-mana pihak seperti rancangan tv ilmiah, forum Islam di kaca tv, ceramah-ceramah yang diupload di youtube, novel islamik, majalah agama santai, artikel2 pendek dan sebagainya. Aku juga mempunyai impian mahukan pembimbing yang dapat membimbing diri ini dan mencontohinya. Berimaginasi mahukan impian yang besar dan mampu membawa kebaikan kepada akhirat adalah sesuatu yang menyeronokkan. Namun, ia memerlukan usaha dan pengorbanan serta keazaman yang kukuh bagi mencapainya. Allah dan Rasul-Nya adalah motivasi terbaik bagi melakukan kebaikan di muka bumi ini.

Andai kebaikan tidak dilakukan serta keburukan tidak diendahakan, diri ini umpama bangkai bernyawa yang mana hidupnya tidak memberi manfaat kepada orang lain. Sedangkan Rasulullah hidup di dunia ini banyak memberi manfaat kepada para sahabat dan manusia2 llainnya. Persoalan2 yang dikemukan para sahabat dan sahabiah dijawab sebaiknya oleh baginda. Ini menunjukkan baginda adalah contoh paling menarik manusia yang banyak memberi manfaat kepada manusia lainnya.

Kita mati sebelum masanya walaupun kita masih hidup, ianya apabila amanah sebagai hamba Allah tidak dijalankan sebaiknya. Walhal diri ini masih banyak kelemahan, namun ingatlah, ttiada diri yang sempurna di dunia ini melinkan baginda Rasulullah SAW. Memperbaiki diri adalah sesuatu yang memayahkan namun itulah satu2nya cara untuk mersih pandangan iistimewa disisi-Nya.

Hidup ini haruslah berani melakukan sesuatu yang mencabar walaupun di luar kemahuan kita. Yang payah itulah yang manis. Disitulah iman kita diuji. Hendak bersangka baik pada-Nya atau sebaliknya.

Apabila matlamat jelas, semuanya tersa mudah kerana ada Allah yang membantu. Moga diri ini adalah kilauan bintang yang akan memancarkan sinarnya buat ummah. Semoga Islam gemilang dengan kehadirannya.

Berkata itu mudah namun nak buat itu payah, tetapi tiada yang mustahil jika kemahuan ynag jjelas serta dengan izin-Nya.

No comments:

Post a Comment